Факторите, които повлияват на тийнейджъра да направи избора да не пробва наркотици или след като е удовлетворил любопитството си и е опитал някакво наркотично вещество, да прекрати употребата, могат да се групират по следния начин:
Защитни фактори, свързани със семейството:
- Възпитание в семейни ценности и традиции;
- Изграждане на конструктивни и удовлетворяващи отношения в семейството, почиващи върху взаимно доверие, грижа, подкрепа и уважение;
- Постоянство и последователност в родителските грижи;
- Изграждане на умения за справяне със стреса по позитивен начин;
- Ясни правила и граници, които да бъдат точно аргументирани, а да не бъдат налагани на принципа „защото аз така казвам“;
- Синхрон между двамата родители по отношение на правилата спрямо детето;
- Търсене, акцентиране и подкрепяне на силните страни, умения и дарби на детето;
- Споделяне на отговорностите и вземането на решения в семейството, съобразени с възрастта и възможностите на детето;
- Възпитаване на умения за самоконтрол – умение да устоява на нуждата от незабавно изпълняване на желанието (импулса) и да отлага удоволствието във времето;
- Зачитане на правото на мнение на детето;
- Подкрепа на стремежа към самостоятелност на младата личност;
- Окуражаване за създаване на пълноценни взаимоотношения извън семейството;
- Насърчаване на участието на децата в извънкласни дейности – спорт, изкуство, доброволчество, като това не бива да става с натиск и принуда, а чрез подходяща мотивация и съобразяване с възможностите на детето;
- Ясни правила и граници по отношение на употребата на алкохол и наркотици.
Защитни фактори, свързани с индивидуалните особености, ценности и нагласи:
- Негативни нагласи по отношение на употребата на наркотици;
- Знания за рисковете, свързани с употребата на наркотици;
- Позитивни взаимоотношения с авторитетите – връстници и възрастни;
- Социална компетентност;
- Участие в алтернативни дейности – конструктивни занимания в свободното време;
- Себеувереност и усещане за благополучие;
- Планове за бъдещето;
- Умения за отлагане на импулса.
Защитни фактори, свързани с връстниците:
- Участие в креативни дейности, които не са свързани с употреба на наркотици;
- Значими и удовлетворяващи приятелски връзки;
- Приятелска среда, която не приема безкритично това, че връстниците им употребяват наркотици.
Защитни фактори, свързани с училището:
- Позитивни нагласи към училището;
- Свързаност с училището, редовно посещение на училищни занятия;
- Ясни очаквания към академичното представяне и поведение на учениците;
- Позитивен климат в училището като институция;
- Възможност за учениците да участват във взимането на решения относно училищния живот.