Подобряване съчетаването на различни видове мобилност и насърчаване активните начини на придвижване е основната цел, която Община Габрово си поставя с участието си в проект „Иновации за активна мобилност за зелени и безопасни градски решения“, накратко AMIGOS (Active Mobility Innovations for Green and safe city sOlutionS).
С идеята да сондира мнението на гражданите за развитието на мобилността в градска среда, екипът от Общината потърси мнението на своите жители за нагласите им при използване на велосипедния начин на придвижване.
В проучването са взели участие 153 човека, от които 92% към момента на анкетата живеят в Габрово. Половината от анкетираните жители се придвижват с автомобил, следващия предпочитан начин е ходеното пеш (30%), а с велосипед и обществен транспорт се придвижват едва 20%. Около 70% от анкетираните са използвали велосипед като средство за придвижване през последната година, но едва 17% от тях го използват като основен начин за движение. По – голямата част от анкетираните – 60% карат рядко или от време на време велосипед, а останалите 40% - редовно и често.
Основните фактори, които влияят при избора на велосипеден маршрут са – безопасност, интензивност на трафика и наличие на велоалеи. В тази връзка за 68% от жителите е много важно наличието на велосипедни трасета, като е предпочитано те да бъдат отделени от автомобилното движение.
От направеното проучване е видно, че сред основните цели на пътуване с велосипед не са само забавлението и спорта, но и работни места, училища и домове на близки.
В заключение от анализа на резултатите може да се обобщи, че осигуряването на отделени, безопасни и по-кратки, в сравнение с автомобилните маршрути, велотрасета биха подтикнали повече жители на Габрово да използват велосипеда като ежедневен начин за придвижване в града. Множеството места, до които жителите желаят да получат велосипеден достъп, показват, че карането на велосипед в гр. Габрово е идея, която има бъдеще и развитие.
На базата на получените резултати е изготвен план на велосипедната мрежа на Габрово. Основните изисквания за създаване на вело мрежа са непрекъснатост, директност, безопасност, комфорт и привлекателност. За да бъде тя непрекъсната, е важно да свързва основните начални и крайни точки на велосипедните пътувания. Всички жилищни квартали и райони се разглеждат като начални точки, а за крайни точки се приемат: Училища и университети; Търговски центрове; Спортни съоръжения, Културни центрове; Концентрация на работни места (големи компании, бизнес паркове, индустриални зони); Главни спирки на обществения транспорт и места за прекачване
Планът на велосипедната мрежа включва четири главни и две второстепенни трасета и съответните връзки между трасетата:
- Главно трасе 1 / Индустриална зона – Център – кв. „Палаузово“
- Главно трасе 2 / Център – язовир „Синкевица“
- Главно трасе 3 / Център – кв. „Русевци“
- Главно трасе 4 / Център – м. „Узана“
Второстепенни трасета
- Второстепенно трасе 1 / Северна промишлена зона – кв. трендафил – кв. „Русевци“
- Второстепенно трасе 2 / Център – Технически университет „Габрово“
Реализирането на този план би довело до развитие на ефективна и иновативна среда, посредством безопасна и сигурна инфраструктура, опазваща околната среда и здравето на живущите, ориентирана към хората, а не към автомобилите. Ще намали средното време за ежедневно пътуване – до работа, училище, до магазина/търговския център, до парк/ място за отдих, както и на годишния брой загинали при пътни инциденти, чрез обособяване на велосипедното движение. Не на последно място повече велосипедно придвижване по изградени трасета ще доведе до превенция на климатичните промени с намаляване емисиите от шум, прах, въглероден диоксид от автомобилното движение.
Цялата презентация "План на велосипедна мрежа на гр. Габрово" на инж. Йоана Грозева - Симеонова може да видите тук