Българските музеи пазят във фондовете си уникални предмети, които разказват историите на различни цивилизации, култури и исторически личности. Под формата на сувенири, тези истории могат да бъдат предлагани на посетителите. Директорът на Регионалния исторически музей „Стою Шишков” в Смолян Таня Марева представи атрактивни ценности от техния фонд – скарабей, открит заедно с 28 кехлибарени зърна в местност близо до смолянското село Любча.

Таня Марева взе участие заедно със свои колеги от различни музеи от цялата страна в „Творческа работилница по дизайн-мислене”. Работилницата бе част от проявите по време на Първия панаир на музейните сувенири, който се проведе в ЕМО „Етър” от 16 до 18 юни. Скарабеят от фонда на смолянския музей предизвика интереса на участниците в работилницата, които обсъдиха практически варианти за превръщането на интересни истории и предмети в сувенири.

Предложено беше да се направи 3D игра, в която скарабеят да пътува през времето и пространството и чрез случващото се да се дава историческа информация. Мурсалският чай или медът, характерни за региона, могат да бъдат свързани със скарабея, като се продават заедно под формата на сувенир.

Делчо Делчев, водещ на творческата работилница и представител на SmartFabLab сподели: „Искаме да представим пред музеите различен подход, да започнат сами да си изграждат отношение към сувенирната тематика. Понякога историята, която даден сувенир въплъщава, може да не е толкова важна за специалистите, но има значение за посетителите. По този начин един музей може да бъде посетен от многобройна и различна по интереси публика. Самите хора, които са го закупили стават рекламни лица на музея. Това се постига, ако един сувенир е аксесоар, може да е стикер и т.н., стига да е достатъчно атрактивен и да има своята художествена стойност. Голям проблем за музеите са липсващите средства. По време на лабораторията се оказа, че има музеи, които работят с подходящи  висши учебни заведения. От една страна музеят може да ползва студентите, от друга - студентите могат да реализират своите практически занятия.“

Предишния ден, 17 юни, замeстник-кметът на Община Габрово Нела Рачевиц откри форума и приветства участниците.

Модераторът на конферентния панел, доц. д-р Светла Димитрова, директор на ЕМО „Етър”, обобщи опита си, придобит от ръководството на такъв тип институции. Според нея е необходимо да се предлага по-широка гама сувенири, за да се задоволят интересите на посетители с различни финансови възможности.

Според Борил Караиванов, представител на Дизайн студио „Редизайн”, „сувенирът е огледало на музейната идентичност”. Той въведе участниците в събитието в основните елементи, изграждащи графичната идентичност, като се фокусира върху характеристиките на музейния сувенир.

Сувенирът е възможност за приход на един музей, а в същото време предоставя широко поле за творческа дейност, е становището, защитено от Делчо Делчев, представител на SmartFabLab. Той акцентира върху продукти, в които е необходимо да се направят по-сериозни вложения, заради качеството, естетическата и художествената им стойност.

Маргарита Доровска, директор на музей „Дом на хумора и сатирата”, припомни, че ДХС става музей преди 11 години, но има богата история в създаването и предлагането на сувенири. Доровска разказа на участниците как в чуждестранни музеи един и същ продукт се разработва в различни варианти, съобразени със социалния статус на отделните категории посетители.

Художникът Янко Янев, производител на сувенири, акцентира върху изключително големите възможности за създаване на музейни сувенири на ниски цени. 

 

 

 

Жителите на село Тодорчета почетоха паметта на героите на гроба на Тотю Иванов
19 юни 2017
Отличиха Регионална библиотека „Априлов – Палаузов“ с националната награда „Христо Г. Данов“
19 юни 2017