Музеят „Дом на хумора и сатирата” в Габрово започва новата година с гостуваща изложба. Тя ще бъде открита на 12 януари от 17 часа в Художествена галерия „Николай Павлович” в Свищов. Проявата е част от честванията по повод 147-годишнината от рождението на големия наш сатирик Алеко Констатинов, роден в крайдунавския град.
Колекцията ще представи Алековия герой чрез хумора и сатирата в 44 карикатури на трима големи майстори на сатиричното изображение – Борис Ангелушев, Теню Пиндарев и Тодор Цонев. Творбите са притежание на ДХС и са част от художествения фонд „Хумор на народите”.
Бай Ганьо си остава сякаш вечен герой – поколения се вълнуват от него, разпознават го около себе си, срещат го сред политиците. И ако илюстрациите на Борис Ангелушев ни припомнят образа на изучавания в училище герой, то сатирата на Тодор Цонев е повече от криво огледало на нашата действителност. „Няма да падна никога от власт, защото съм вселен във всички вас!”, ни обещава безцеремонно и цинично героят от края на 20 век. Но той се родее и с Бай Ганьо от „социалистическа” България – художникът се е осмелил да го направи партньор на Тодор Живков край изборната урна. Бай Ганьо от края на 20 век все така прави избори и е вечният победител в тях, нагъл е, развихря се и в Народното събрание, на друго място е кандидат-патриарх или интелектуалец.
Творбите на Тодор Цонев са само малка част от голямото дарение, което художникът направи на ДХС в последните дни от своя живот. Много от тези рисунки са ни познати от пресата след 10 ноември 1989, но събрани на едно място звучат мощно и много по-категорично.
Изложбата от сатирични рисунки и карикатури, свързани с Алековия Бай Ганьо, с която Домът на хумора и сатирата се представя в Свищов, е един съвременен повик към крехкото ни гражданско общество да бъде бдително и да се научи навреме да разпознава многото лица на своите отрицатели. Тя ще добави нова багра в цялостната културна програма по честванията на Алеко и ще бъде предизвикателство към новите поколения да търсят своя „Бай Ганьо”, за да се простят с него чрез сатиричната си присъда.