Европейският съюз предприема действия срещу онлайн търговци, които използват кризата с коронавируса, за да продават фалшиви лекарства или да повишават цените.

Внимавайте с покупката онлайн на продукти, обещаващи чудодейни резултати! © Ngampol/Adobe Stock 

В условията на самоизолация и социално дистанциране все повече се развива онлайн пазаруването. Тази тенденция обаче се използва и от търговци, които продават съмнителни продукти на изключително завишени цени.

С малко усилия в интернет можете да откриете редица продукти, които твърдят, че са „единствената защита срещу коронавируса“ или „единственото лечение“. Други търговци пък предлагат маски, дезинфекциращ гел или лекарства на надути цени. Използват се и други трикове – например, твърдения, че продуктът се изчерпва, за да се подтикне потребителят към бърза покупка.

За какво трябва да следите

Някои твърдения или практики би трябвало да Ви поставят нащрек:

  • изрично формулирани или косвени твърдения, че даден продукт лекува или препятства заразяването с COVID-19;
  • използването на неофициални източници за подкрепа на твърденията, например неизвестни лекари;
  • използването на логото или имена на държавни органи, международни организации или известни експерти без линкове към официални документи;
  • твърдения, че продуктът е „наличен само днес“, „бързо се изчерпва“ и други подобни;
  • твърдения като „най-ниска цена на пазара“, „единственият продукт, който може да излекува COVID-19“;
  • високи цени, обосновани с „чудеодейните“ лечебни свойства на продукта.

Ако попаднете на подвеждащи рекламни съобщения в някоя социална мрежа, можете да сигнализирате платформата. Имайте предвид, че някои от тези съобщения могат да бъдат споделяни от Ваши близки, които си мислят, че Ви помагат.

Най-добре е да разчитате на официални източници на информация относно коронавируса, например от държавните власти (Министерството на здравеопазването) или от международни организации като Световната здравна организация.

Мерките на Европейския съюз

Европейската комисия и органите за защита на потребителите в отделните страни си сътрудничат в борбата срещу подобни измами онлайн. На 20 март 2020 г. те публикуваха обща позиция за най-често срещаните видове измами и нелоялни търговски практики, за да помогнат за по-доброто им идентифициране и премахване от онлайн платформите.

На 23 март 2020 г. комисарят за правосъдието и защитата на потребителите Дидие Рейндерс изпрати писмо на различни платформи, социални мрежи, търсачки и онлайн магазини, за да поиска тяхното съдействие за разобличаването и слагането на край на онлайн измамите.

Директивата за нелоялните търговски практики забранява заблуждаването на потребителите за ползите или очакваните резултати от даден продукт. Всяко едно твърдение, че продукт лекува определена болест, трябва да бъде подкрепено с доказателства. Операторите на интернет платформи, функциониращи в ЕС, са длъжни да се намесят, ако научат за извършването на незаконна дейност.

Европейският парламент също полага грижи за защитата на потребителите онлайн. Научете за работата на Парламента относно премахването на таксите за роуминг, мрежовата неутралност, иновациите, електронната търговия и геоблокирането.

Източник: Бюро на Европейския парламент в България

Мобилно офлайн приложение помага на туристите в „Централен Балкан“
10 април 2020
Габровско архиерейско наместничество: Нека това Възкресение бъде личен акт, за да усетим каква е нашата истинска вяра
10 април 2020