Един месец преди европейските избори на 26 май, Европейският парламент пусна онлайн кратък филм „Изберете своето бъдеще“, с който насърчава хората от всички държави членки да гласуват.
Триминутното видео, режисирано от печелилия множество награди Фредерик Планшон, дава тласък за участието в предстоящите европейски избори и кара хората да се замислят за бъдещите поколения, които ще трябва да живеят с последиците от това гласуване.
Във филма разказът се води от младо момиче, което апелира към чувството за отговорност на гласоподавателите: „Всеки един от нас може да остави следа, но всички заедно можем да постигнем реална промяна. Избери тази Европа, в която искаш да порасна“. Европейските избори, които ще се състоят във всички страни от ЕС между 23 и 26 май, ще определят бъдещия облик и посока на Европейския съюз.
Каква е целта на филма?
Целта е да ни накара да се замислим защо гласуваме. Колкото повече хора гласуват, толкова по-силна и по-легитимна става демокрацията. Целта е европейците да осъзнаят споделените ценности, емоции и отговорности. За да се справят с глобалните предизвикателства, европейците трябва да застанат заедно и да изберат своето бъдеще, както и бъдещето на децата и внуците си, като гласуват.
Каква е идеята зад филма?
Появата на детето на бял свят променя перспективите на родителите върху живота, както нищо друго. Раждането е емоционален момент, който се допълва от голямо чувство за отговорност за бъдещото благосъстояние на новия живот. Филмът документира действителното раждане на деца, които ще наследят решенията, взети през май 2019 г. Той показва цялата надежда и радост, която ги среща, и това, че от секундата, в която идваме на този свят, сме част от него заедно и е необходимо да се грижим за него – колективно и индивидуално, чрез гласуване. С други думи: „Обединени в многообразието“, мотото на Европейския съюз.
Чия е идеята за филма?
Кампанията „Изберете своето бъдеще“ е идея на Европейския парламент и беше използвана за информиране на творческата агенция &Co./NoA, която разработи концепцията за филма.
Кой режисира филма?
Режисьор е 53-годишният Фредерик Планшон, роден в Лион и живеещ в Париж. Той започва кариерата си като театрален актьор и работи като асистент-режисьор на 15 игрални филма, преди да направи режисьорския си дебют през 1990 г. с късометражния филм „L'Echange“, който печели награда за изображение на Фестивала на филмовата картина. Работил е за каузи като „Спасете децата“ и „ Mumsnet“. През последните няколко години Планшон е събрал много награди за своите SSE и AT&T филми, включително 3 златни, 2 сребърни и една бронзова награда в Кан.
Кои компании са допринесли за продукцията?
European Broadcast Partners, Белгия – обща отговорност за продукцията и езиковите адаптации; & Co./NoA, Дания – творческа агенция; & Co. Production, Дания – отдел вътрешно производство на &Co.; Newland/Academy – продуцентски компании, представляващи Фредерик Планшон.
Реално ли е всичко или някои части са режисирани?
Всички участващи жени са бременни или току-що родили между февруари и март 2019 г. Някои от участниците (роднините) са били заснети, за да пресъздадат разнообразието на европейските семейства и да придадат завършеност на историята. Всички сцени на раждане са 100% реални, но за да бъде историята в завършен вид, някои сцени от преди и след раждането са поставени или пресъздадени.
Кои са заснетите бъдещи родители?
Общо 15 бъдещи родители са заснети със съдействието на болници в Гърция, Дания, Чехия и Унгария. Още пет бременни жени и 11 роднини са заснети от продуцентските компании. Гърция: Всичките заснети 4 жени не са професионални актриси; Унгария: Всичките заснети 4 жени не са професионални актриси; Дания: 6 жени + роднини (4 раждания); Чехия: Всичките 5 жени са бременни актриси, а една от тях наистина ражда в клипа.
Кога и в кои страни и болници е заснет филмът?
Филмът е заснет в общо 12 дни през февруари и март 2019 г. в пет различни европейски болници: Втори отдел по акушерство и гинекология (Унгария); Болница „Реа Матърнити“ (Атина, Гърция); Университетска болница „Атикон“ (Атина, Гърция); Родилен дом „Аполинар“ и Регионална болница „Прибрам“ (Прага, Чехия); Университетска болница „Одензе“ (Одензе, Дания).
Защо са избрани тези страни?
От самото начало създателите на филми са се стремили да снимат в най-малко три различни европейски страни, обхващащи Северна, Централна и Южна Европа. По време на производствения процес продуцентската компания се свърза с различни болници в цяла Европа и накрая избира най-желаещите да участват в проекта. Установени са контакти с около 20 болници в 13 европейски държави.
На колко години е момичето, разказващо за филма, откъде е и част ли е от филма?
Момичето, разказващо историята, е 11-годишна датчанка. Тя посещава международно датско основно училище и не участва в самия филм, тъй като единствената ѝ роля е да бъде гласът на разказвач.
Стартиране и канали за разпространение
24-25 април: Стартиране на филма „Изберете своето бъдеще“ и публикуване на резултатите от пролетното проучване на Евробарометър. Видеоклипът е качен в YouTube канала на Европейския парламент и във фейсбук, а негова по-кратка версия – и в инстаграм. Целта е да достигне до гражданите на ЕС в 28-те държави членки чрез социалните медии, пресата и над 200 000 поддръжници и доброволци, които са активни по всички налични канали.
От 6 май до 23-26 май
Датата за излъчване на клипа по телевизията, в киното и по радиото е 6 май, с изключение на някои страни, в които ще бъде излъчен по-рано. Един от основните кино канали ще бъде мрежата на европейското кино, състояща се от почти 1 200 кина в целия ЕС, в които клипът ще бъде излъчен преди началото на основния сценарий.
На колко езика филмът e със субтитри?
Филмът е със субтитри на всички официални езици на ЕС, на някои регионални езици, различни национални версии на един и същ език (общо 32) и на пет основни световни езика (арабски, китайски, руски, хинди и турски). „Изберете своето бъдеще“ е преведен на 31 езика за глухонеми.
Темата за съпричастността е в синхрон с резултатите от проучването на Европарламента през април, според което 80% от гражданите са съгласни, че това, което обединява европейците, е по-важно от онова, което ги разделя. Продължаващите преговори за Брекзит са показали несигурността от раздялата и възможните рискове. На въпроса какво е първото чувство, с което свързват ЕС, повечето хора изтъкват надеждата и увереността (общо 55%) – докато несигурността за бъдещето на Европа задейства съмнението като преобладаващо чувство сред една трета от интервюираните.
Цифрите от последния Евробарометър (февруари 2019 г.) показват, че над две трети от европейците (68%) вярват, че ЕС е донесъл ползи за тяхната страна, а 61% от тях са убедени, че ЕС е нещо добро. Докладът Евробарометър показва, че гражданите най-много се вълнуват от състоянието на икономиката, перспективите за заетостта, миграцията, климатичните изменения и борбата срещу тероризма.
Макар проучването Евробарометър да посочва, че през февруари повече от една трета (35%) от гражданите на ЕС вече са сигурни, че ще гласуват, друга една трета (32%) следва да бъде убедена да го направи. От младите хора, имащи право на глас – въпреки че те са най-положително настроените към ЕС (74%) – само 21% са сигурни, че ще гласуват, като 34% още не са решили.