От 17 до 23 февруари България ще бъде първата държава-домакин по реализирането на двугодишния международен проект „YOUNG@OPERA” („Младите в операта“) на Фондация „Опероса”. Това е първият български проект за сътрудничество в областта на културата „Креативна Европа”, одобрен да получи съфинансиране от Европейския съюз, и подкрепен от Министерството на културата в България. Целта на проекта е популяризиране сред младите хора на оперното изкуство, а на тези, които се занимават с него, създаване на възможности за развитие, творческа мобилност и културен обмен.
Млади оперни дарования и музиканти от България, Черна гора и Сърбия ще представят операта “La Serva Padrona” (Слугинята-Господарка) от Джовани Паизиело. Българската публика в Банско, Габрово, София и Плевен ще има удоволствието да гледа премиерата в изпълнение на сопраното Александра Станкович (Сърбия) и басът Божидар Божкилов (България). Диригент: Милен Апостолов
Ментор: Предраг Госта (Сърбия)
Режисьор: Владан Джуркович (Сърбия)
Сценография: Магдалена Влаич (Сърбия)
Костюми: Лина Лекович (Черна гора)
На пианото: Божана Радивойевич (Сърбия)
Музиканти: Иво Александров, Бойка Младенова, Христо Аролски, Иван Стайков
Габровската публика ще може да се наслади на оперния спектакъл на 20 февруари от 19.00 ч. в зала „Възраждане“.
Цената на билета е 5 лева, а билети могат да бъдат закупени от мрежaтa на eventim.bg - http://www.eventim.bg/bg/bileti/la-serva-padrona-ot-dzovani-paizielo-gabrovo-zala-bzrazdane-1026821/performance.html и на място преди спектакъла.
Продължителност 80 минути, със субтитри на български.
Джовани Паизиело е италиански композитор, един от най-видните представители на италианската опера от 18 век и най-вече прeдставител на Неаполитанската школа. Той успява да опрости оперния стил, което му дава възможност да ускори развитието на сюжетното действие и да създаде блестящи оперни композиции. Има създадени над 94 опери, които се характеризират с реализъм и драматична сила. Интересен е фактът, че първата опера „Севилският бръснар” е дело на Джовани Паизиело. Операта придобива огромна популярност и години по-късно, когато Росини се наема да напише опера на същата тема, това се приема от съвременниците му като много рискован ход. Въпреки това, операта на Росини бележи успех, като засенчва „Севилския Бръснар” на Паизиело, като я обрича на забрава. Това се случва като своеобразен реванш, тъй като в миналото Паизиело се старае да засенчи славата на Джовани Батиста Перголези, като пише нова опера по същото либрето, по което е написана “La serva padrona„ („Слугинята-господарка“), най-известната опера на Перголези.
Фондация „Опероса” е създадена от финладската мецосопран Катерина Хаатая през 2006г. Целта на „Опероса” е да популяризира млади оперни изпълнители, като се обръща специално внимание върху репертоара, подходящ за тях, както и работа със световно известни оперни режисьори, сценографи и диригенти. Благодарение на Фондация „Опероса” в България бяха реализирани оперите: „Дон Жуан” от Моцарт; „Човешки глас” от Пуленк, „Ромео и Жулиета” на Шарл Гуно. В подготовката и реализацията бяха включени водещи режисьори и сценографи от Обединеното кралство, поставяли на големи оперни театри във Великобритания и по света. Между тях това са: Джон Лабушардие (режисьор), Мартин Лойд-Евънс (режисьор), Тим Хопкинс (режисьор), Джейми Вартан (сценограф), Саймън Милс (лайт-дизайнер), Саймънт Кордър (лайт-дизайнер), Ералдо Салмиери (диригент). От 2011г. Фондация „Опероса” реализира своите проекти в Сърбия и Черна гора.Актуална информация може да намерите в сайта на Фондация „Опероса” - http://www.operosa.org