Община Габрово се включи като домакин и обучител на бъдещи лидери в инициативата „Мениджър за един ден 2015“, която се проведе в цялата страна на 25 март по идея на фондация „Джуниър Ачийвмънт България“.
Какво е да си кмет, заместник-кмет, председател на Общински съвет или секретар на Община за един ден? Как се управлява и кога се свиква редовна или извънредна сесия на местния парламент? Къде стоят картоните от раждането на жителите на Габрово?
В търсене на отговорите на тези въпроси, както и на много други, ученици от габровската Професионална гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ и Професионалната гимназия по икономика „Рачо Стоянов“ – Дряново, изкараха еднодневен стаж в Община Габрово като част от инициативата „Мениджър за един ден 2015“. Техни ментори бяха кметът Таня Христова, председателят на Общинския съвет Лена Георгиева, заместник-кметовете Нела Рачевиц и Климент Кунев и секретарят на Община Габрово Полина Тихова. Целта беше младите хора практически да се поучат от опита на управниците, да тестват своите умения в реална работна среда и да планират кариерното си развите.
В ролята на кмет за един ден влезе Никола Узунов. Председателят на Общинския съвет беше представен от Радомир Джорджевич, а секретарят заместен от Микаела Николова. Тримата са възпитаници на ПГИ „Рачо Стоянов“.
„Младите мениджъри“ от ПГТ „Пенчо Семов“ поеха постовете на заместник-кметове на Габрово. Ирина Петрова получи ресор „Социално‐икономическо развитие“ , а Мариела Пенева отговаряше за „Финанси и собственост“.
Как се управлява община през погледа на учениците
Никола Узунов: „Щастлив съм, че имах възможност да участвам. За първи път посетих двете пречиствателни станции – за питейни води и за отпадъчни води. За мен беше изключително ценен опитът и знанията, които получих там. Заедно с Радомир присъствахме на истинска работна среща при кмета Таня Христова относно Карнавала през май тази година. Сега разбрах колко е трудно да се организира такова мащабно събитие. Ако бях кмет щях да издам заповед младите хора да бъдат повече отговорни. Доволен съм от екипа, с който работих през деня.“
Радомир Джорджевич: „Разбрах, че да управляваш не е толкова лесно и работата е по-трудна отколкото изглежда. Много съм благодарен за опита, който придобих при председателя на Общинския съвет. Признавам си, че не очаквах да изкараме целия ден в Общината и си мислех, че ще ни посрещнете за около час и няма да се занимавате повече с нас. Хората, които работят тук бяха много вежливи и усмихнати, това ми направи много силно впечатление.“
Микаела Николова: „На мен най-интересно ми беше в ГРАО, където видях как се съхраняват картоните от раждането на жителите на града ни, както и при Звеното за административно обслужване. Моят наставник – секретарят на Общината, ми представи структурата на общинската администрация и ми обясни какво се случва с жалбите на гражданите, когато се подадат тук, кой се занимава с това, как се отговаря. Интересно ми беше да присъствам и на пресконференцията за двата центъра за настаняване от семеен тип в кв. Борово и Трендафил. Досега не знаех, че има такива центрове за деца с увреждания.“
Ирина Петрова: „Разбрах, че е трудно да се правят протоколи. Госпожа Рачевиц ме запозна с хората от дирекция „Образование и социална дейност“ и най-много ми допадна работата, свързана със социалната дейност на Общината. Аз също присъствах на пресконференцията за двата центъра за деца с увреждания. Досега не съм ходила на подобно събитие. По-късно посетих отдел „Проекти и икономическо развитие“ и ИТ отдела. Запознах се с човека, който отговаря за отсъстващите от училище и разбрах, че когато отсъствията станат повече от нормалното, в Общината се получава справка по този въпрос. Според мен всички служители бяха много добри и внимателни с нас.“
Мариела Пенева: „При мен денят беше много интензивен. Присъствах на истинска комисия „Стопанисване на общински жилища“ и видях колко е трудно да се решат въпросите там, защото трябва да направиш така, че всеки да има къде да живее. С моя ментор – заместник-кмета господин Кунев, обсъждахме разрешение за автокиното. Показа ми процедурата, която се изминава, за да се издаде разрешение. Запозна ме с юристите на Общината, посетих отдел „Култура и туризъм“. Участвах в конкурс за избор на директор на общинско предприятие – но не истински, а като процедура, за да видя какво се прави. Говорихме си за организацията на движението в Габрово. Представиха ми проекта за новия Интерактивен музей на индустрията. Много съм доволна от стажа си тук.“
В края на работния ден всички младежи получиха сертификати и договори за обучение в Националната инициативата „Мениджър за един ден 2015“, подписани от кмета Таня Христова.
Успех, млади мениджъри! Очакваме Ви догодина!