Реализацията на проекта „Предприемачество и креативни форми на взаимодействие между учениците за постигане на ключови компетентности“ продължи от 1 септември 2023 г. до 30 юни 2024 г. Дейностите имаха за цел да се предостави възможност на ученици от различни етноси и с нисък социален статус да повишат знанията и уменията си в областта на предприемачеството и зелената икономика, както и да придобият компетентности за успешна социализация.
При стартирането на проекта се проведе информационен ден с участието на учители от габровските училища за организиране на тематични клубове „Предприемачество" и „Зелена икономика“. В тях се включиха ученици от начален и прогимназиален етап от НУ „Васил Левски“, ОУ „Ран Босилек“, ОУ „Неофит Рилски“, ОУ „Христо Ботев“, ОУ „Иван Вазов“, ОУ „Св. св. Кирил и Методий“, СУ „Райчо Каролев“ и СУ „Отец Паисий“. След обсъждане с учителите бяха закупени материали за изпълнение на заложените дейности от ръководителите на ателиетата съобразно заявените интереси на учениците.
Заниманията в клубовете по предприемачество бяха насочени към придобиване на знания и умения в тази област, както и изграждане на технологична грамотност и компетентности за инициативност и предприемчивост.
Обучителните дейности в клубовете по зелена икономика дадоха възможност на учениците да се запознаят с технологични методи и производства „зелени технологии“, насочени към намаляване количеството на отпадъците и замърсяването на природата за опазване на околната среда.
В периода 15 – 17 март 2024 г. се проведе обучение за учители, ученици и родители, насочено към изграждане на взаимоотношения за работа в екип и приобщаване на всички участници в процеса. То подкрепи учителите в създаването на по-пълноценни партньорски отношения с родителите. Лектор беше Теодора Крумова от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“, която представи на присъстващите примери за често срещано родителско поведение.
Образователните медиатори споделиха проблеми, свързани с нагласи към образованието от страна на учениците от уязвими групи и на техните родители. На свой ред родителите и учениците заявиха удовлетвореност от заниманията в клубовете. Реализираните дейности допринесоха за повишаване на самосъзнанието на учениците и формиране на убеденост, че могат да преодолеят затрудненията и с лекота да се справят със задачите, поставени по време на работата в клубовете.
На заключителната конференция по проекта беше показана изложба от изделия, изработени от учениците. По предложения на учителите – ръководители на клубовете и ателиетата, бяха наградени учениците, отличили се с усърдие и проявено желание при изпълнение на поставените задачи.
Създадената добра практика при реализация на дейностите в клубовете/ателиета „Предприемачество“ и „Зелена икономика“ е предпоставка да се продължи изпълнението им и след приключване на проекта. Прилагането на разнообразни форми на взаимодействие между учениците от различни етноси допринася за развитието на социокултурна компетентност и ефективна социализация.
Проектът беше осъществен с финансовата подкрепа на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства към Министерството на образованието и науката. Общата му стойност е 33 159 лева.