Настоящата изложба показва Габрово през екрана на играта Pokemon Go. Ако досега гражданите, местната власт и туристическата индустрия са се занимавали с това как изглежда един град и какво преживяване осигурява на жителите и посетителите, то Pokemon Go предлага напълно нов начин на възприемане и взаимодействие с града. Градът в екрана на смартфоните е отвъд намеренията и възможностите за въздействие както на публичните власти, така и на туристическия бизнес. Той е в ръцете на играещите и по точно – на всеки един поотделно.
С над петстотин милиона изтегляния от старта си през юли тази година играта се превърна за отрицателно време в глобален културен феномен. Макар и мнозина да осъзнаваха огромния потенциал на добавената реалност, преди Pokemon Go никое друго приложение не успя да достигне критичната точка на масово потребление, която да доведе до качествена промяна в начина, по който използваме технологията в ежедневието.
Добавената реалност смесва физическия свят с образи, обекти и герои, които съществуват в устройствата, които носим със себе си. Светът на смартфоните и таблетите е плътно свързан със заобикалящата действителност, видяна през камерата на устройствата и регистрирана от функциите за геолокация и вградения жироскопски сензор. Когато играете Pokemon Go, паметникът на Рачо Ковача се вижда на екрана, a телефонът ви регистрира, че вие се намирате именно там и камерата ви „гледа” към него.
Габрово е известен като града на стоте паметника. В Pokemon Go местата на взаимодействие между играча и града са именно „местата от интерес” – архитектурни забележителности, паметници и изкуство в публично пространство. В играта забележителностите са покемон спирки и тренировъчни центрове, където играчите се снабдяват с покемонски яйца, топки и еликсири, тренират покемоните си или се бият помежду си.
Ако паметниците в един град са поставяни през годините от публичната власт или инициативни комитети, то в играта те са избрани и заложени от потребители (на базата на предходна и далеч по-малко популярна игра, наречена Ingress, чийто рекламен слоган е „Светът наоколо не е това, което изглежда”). В Pokemon Go паметниците не присъстват с официалните си имена, а с названия, изписани на английски, на български с латински букви или на кирилица и въобще – така, както са решили да ги обозначат играчите. Изложбата показва редица примери, сред които най-фрапиращ може би е мемориал на загинал през 1944 година пилот, указан заради изражението на лицето като Monument of Laughter (Паметник на смеха).
Паметниците са средство за комуникация през времето. Чрез тях едно поколение отбелязва кои са важните личности и събития от близката му история, какви са подвизите и ценностите му, накратко – какво иска да завещае на света. Разбира се, това е само намерение, с което приемащата страна на тази комуникация съвсем не е длъжна да се съобразява.
Представянето на изложбата с дискусия по темата ще се състои на 29 септември 2016 г. от 18.00 ч. в зала 6 на Музея „Дом на хумора и сатирата“.