"Към днешна дата има добър напредък по обхода на Габрово в голяма част от оставащите за довършване работи. Много е трудно да се определи точният процент, защото дейностите са различни като специфика и напредъкът се изчислява по различен начин. Можем да приемем, че половината от проекта е вече готов". Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, която инспектира изграждането на обходния път на Габрово при посещението си в града.
"Предстои ни довършване на съоръжението, по което единственият по-критичен момент остава преместването на далекопровода. Предстои да се направят последните стъпки, а изместването ще се извърши от енергоразпределителното дружество", информира още Павлова. "Когато това стане факт, ще може да завърши работата по оставащите около 4 км заедно с етапната връзка от пътя", допълни тя.
Подходът към бъдещия тунел, който е част от обхода, е почти готов, като до няколко седмици започва реалното изкопаване на тунела. "Срокът за изпълнение ще бъде около 250 дни", обяви министърът.
"За изпълнение остава последната, трета фаза, за терен по трасето на която все още има обжалване и не може да бъде издадено разрешение за строеж. По тази причина частта от моста при Чехлевци е недовършена и там не можем да работим", каза още Павлова.
Регионалният министър обясни, че това е поредното обжалване, което спира проекта. Необходимо е да се изчака финала на процедурата, за да може да се издаде разрешение за строеж. "Надявам се и там в скоро време да бъде даден фронт за работа", допълни тя. "Очаквам, след издаване на последното разрешение за строеж, през лятото на следващата година да бъде изцяло завършен обходът със съоръженията по него", заяви министърът.
Тя обърна внимание, че нито една от жалбите не касае целесъобразността на проекта, а по-голямата част са по повод размера на обезщетенията за терените, като има и такова, което касае гледката на къща.
В отговор на въпрос Лиляна Павлова информира, че работата по големия тунел под връх Шипка може да започне след като бъде намерено финансиране за него, тъй като стойността му се оценява на 350 млн. лв.
Не разполагаме с европейски средства и затова проучваме други възможности, каза тя и обясни, че като такива трябва да бъдат анализирани публично-частното партньорство и преминаването към тол системата, процедурата за която в момента също се обжалва. Когато тя се въведе и преминем към по-справедлив начин за заплащане, ще разполагаме с повече постъпления в бюджета, ще можем да ремонтираме повече пътища и да заделяме по-малко пари за ново строителство, подчерта министърът.