Възможностите на новия екологичен продукт електробус „COP EBN“ бяха представени днес в Габрово. Превозното средство беше тествано по едни от най-натоварените маршрути на градския транспорт.
По предложение на производителя - чешката фирма „СОР Либхави“, продуктовата му гама беше презентирана в Габрово. Търговският директор на завода Индржих Худи и представителя на фирмата за България Емил Кимак информираха за тенденциите в търсенето и предлагането на нейната продукция и отговориха на въпроси, свързани с цените на различните видове превозни средствата и спецификите на тяхната експлоатация.
Фирмата произвежда пълната гама конвенционални автобуси както и тролейбуси и електробуси, които, според представителите на СОР, са основните конкуренти в градска среда. Коментирайки спецификите на двата вида превозни средства те уточниха, че по отношение на базова цена и електропотребление, електробусът е с около 100 хил.евро по-евтин от тролейбуса, а от гледна точка на контактната мрежата, той е независим, но батериите, които го захранват имат експлоатационен живот.
Общият експлоатационен живот и на двата вида превозни средства е над 18 години, какъвто е максимално разрешения за превозно средство от масовия градски транспорт, според съвременните европейски нормативи.
Според представителите на фирмата, сумарните експлоатационни разходи за целия период на употреба са в полза на електробусите, като тяхната средна консумация на ел.енергия на километър е два пъти по-евтина от тази на тролейбусите. Те уточниха още, че цената за рехабилитация на един километър тролейбусна мрежа в Чехия е между 300 и 400 хил. евро, а за изграждане на нова контактна мрежа около 700 хил. евро.
Електробусът, чиито възможности бяха демонстрирани в Габрово е на 5 години и въпреки това, според производителя, батериите му са с капацитет близък до максимума, като се очаква те да бъдат годни за експлоатация поне още 3-4 години. Цената на нов комплект батерии към днешна дата е около 20 хил. евро, а цената на цялата силова система е около 80 хил.евро.
Електробусът беше тестван в Габрово по най-натоварените маршрути на градския транспорт. Консумацията, която превозното средство отчете за километър пробег в града бе 0.72 киловата на километър.
„Електробусите са транспортът на бъдещето“, което е една от причините фирмата „СОР Либхави“ също да се ориентира към този вид производство, категорични бяха представителите на фирмата.