Семинар по темата „Музеи и културни забележителности – разширяване на публиките“, организиран със съдействието на Асоциацията на специалистите по комуникации в общините (АСКО), се проведе на 9 и 10 октомври във Велико Търново. Форумът се състоя в многофункционалния Бизнес център в старата столица в рамките на международното изложение „Културен туризъм“ 2025.

По време на събитието бяха засегнати теми от ключово значение за музеите, сред които предизвикателствата, пред които са изправени те спрямо очакванията на съвременния турист, както и възможностите за привличане на нови публики и практики за тяхното успешно ангажиране.

От ляво надясно: Изпълнителният директор на АБТТА Екатерина Геловска, съоснователят на „Музейко“ Весела Герчева, модераторът на семинара доц. д-р Соня Алексиева и председателят на КС на АСКО Миглена Въгленова

Председателят на Контролния съвет на АСКО и регионален координатор за Централна България Миглена Въгленова от Община Габрово (член на сдружението) приветства участниците, като открои приноса на комуникационните експерти в процеса на свързване на хората с културата. „В свят, в който вниманието на всеки един човек се превръща във все по-ценна валута, културното наследство – нашето богатство и идентичност – се нуждае не само от опазване, но и от нови подходи в комуникацията, в представянето и в привличането на съвременните публики“, каза представителят на АСКО.

„Ключовата дума е „преживяване“!“, обяви модераторът на семинара доц. д-р Соня Алексиева – експерт по публични комуникации в културния туризъм, преподавател и автор на книги. „Посетителят днес търси емоция и разказ, с който да се свърже. Ето защо е необходимо музеите да отворят широко вратите си към съвременните средства за комуникация, запазвайки баланса между научния авторитет и творческия подход“, допълни доцент Алексиева.

На заден план: Съветникът на министъра на туризма Амелия Гешева по време на дискусията

Презентации по темите на форума изнесоха Весела Герчева – специалист в областта на музеите, един от създателите на образователен център „Музейко“ и на магистърската програма „Съвременни музейни експозиции в исторически и археологически музеи“ в Нов български университет, както и Екатерина Геловска – изпълнителен директор на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Участие взеха още Андрей Лилов – управител на „УРБО студио“ и създател на кампанията „681 Причини“, Александър Македонски – автор на видео поредицата „България на длан“, и Мартин Костов – управител на „Торнадо студио“ – лидер в прилагането на авангардни 3D решения за музеи и културни забележителности.

От ляво надясно: Председателят на КС на АСКО Миглена Въгленова, авторът на видео поредицата „България на длан“ Александър Македонски, управителят на „УРБО студио“ Андрей Лилов, собственикът на „Торнадо студио“ Мартин Костов и модераторът на семинара доц. д-р Соня Алексиева

Двудневната среща изведе на преден план въпроси за финансирането, кадровата перспектива в сектора, връзката с училището и младата публика, нуждата от партньорства и иновации в културния маркетинг. В дискусионните панели се включиха близо 60 експерти и служители както от страна на музейните институции и галерии, така и на общинските администрации от страната.

Експертът по връзки с обществеността в РЕМО „Етър“ Тихомир Църов (първият отляво) и говорителите в панела „Нематериалното културно наследство“

В рамките на конферентната част на изложението Тихомир Църов от Регионалния етнографски музей на открито „Етър“ се включи в панела „Нематериалното културно наследство – неподправеният чар на дестинациите“. Темата акцентира върху значението на живите традиции, занаятите и нематериалното културно наследство като ключови елементи за изграждане на устойчиви и автентични туристически дестинации. Участието на РЕМО „Етър“ подчерта приноса на Габрово в опазването и популяризирането на това наследство. Към дискусията се присъединиха и представители на Туристическия информационен център в Габрово.

Юбилейното XX издание на туристическата борса в Търново събра десетки изложители от цяла България – общини, туроператори, хотели, сдружения, които представиха чрез атрактивни щандове с демонстрации, дегустации и културни събития потенциала на страната ни. Изложението се организира от Община Велико Търново в партньорство с Министерството на туризма и с подкрепата на Министерството на културата. Събитието е част от Годишната програма за национална туристическа реклама и се утвърждава като водеща специализирана платформа в Югоизточна Европа.

Изложба разкрива „Духовното житие и битие на Габрово“
13 октомври 2025
Откриха болничната вертолетна площадка на МБАЛ „Д-р Тота Венкова“
14 октомври 2025