През месец октомври екипът на ХГ „Христо Цокев” има удоволствието да ви представи за акцент на месеца картината на Мара Атанасова „Композиция – три българки”.
Мара Атанасова е родена в Плевен на 15 март 1921 година в семейството на учители. Детските и юношеските си години прекарва в Габрово. Тя завършва Априловската гимназия. Висшето си образование получава в Националната художествена академия в София в класа на академик Дечко Узунов и професор Никола Кожухаров. По време на Втората световна война, когато започват бомбардировките на София, тя се евакуира в Габрово. Творческия си път изминава като член на групата на габровските художници. Първите няколко години работи в Габровския драматичен театър „Рачо Стоянов”. Започва да участва във всички изложби на групата на габровските художници. Първата и самостоятелна изложба е през 1968 година в Габрово. В цялостен план, Мара Атанасова има над 50 самостоятелни изложби в Габрово, София, Русе, Варна, Смолян и други градове на страната, както и многобройни участия в изложби във Франция, Германия, Русия, Швейцария, Румъния. През 1988 година тя приема участие в международното биенале в Хале, през следващата година – в Берн. Мара Атанасова е първата художничка която урежда изложба в Народното събрание през 1993 година. От 1990-те години със семейството си се мести да живее за постоянно в София. Днес нейни картини се намират в множетво частни и обществени галерии по света, в страни като Япония, САЩ, Русия, Италия, Унгария, Полша, Швейцария..
Натюрморт, пейзаж, битови сюжети, портрет са най-често срещаните жанрове в творчеството на Мара Атанасова. Характерни за нея са и малко- и средноформатни произведения. За нейният художествен стил са характени няколко момента: композиционна камерност, простота и конструктивност на рисунката, синтетизъм и сюжетната обобщеност, интерес към фолклора, топлата колоритна гама. От края на 1980-те години Мара Атанасова започва да рисува с пръсти. Както тя сама отбеляза в интервюто на Лили Войнова (вестник „Демокрация” №68, 15.03.98, с.8), рисувайки с пръсти, тя стига до много изчистени свежи тонове, също така изображенията придобиват физическа обемност и материалност.
Особено забележителни, в творчеството на Мара Атанасова са женските образи. Във тях художничката се стреми да предаде усещането за мъдрост, радост, майчинство, трудолюбие. Обикновено, в портрета художничката търси не толкова индивидуална психологическа характеристика, колкото уникално българското като типологическа същност, като национална душевност, като багрова хармония, отвеждаща я към иконописните традиции. В такава стилистика е изпълнена нейната картина „Композиция – три българки”. Художничката насочва вниманието на зрителя към фино пресъздадените национални черти. Индивидуализацията на образите в картината е съвсем нюансирана. Простотата, душевното благородство, нежната женственост на образите са реализирани пестеливо, както в колоритно, така и в композиционно отношение.
Художествена галерия „Христо Цокев” притежава 12 творби на Мара Атанасова сред които са пейзажи, портрети, натюрморти а също така и картина от нейният фестивален цикъл, което ни дава представа за художествените търсения на художничката от различните периоди.