Националният музей на образованието промени досегашния модел на лятната си програма за деца и създаде седмичен цикъл от дейности, в който всеки ден е различен. Подобно на училищната седмична програма, дните са разчетени и обвързани с познание, но само чрез игри, творчески занимания и абсолютно право на избор в кой „час“ да се запишеш. Седмичната програма е обявена на входа на музея и първият месец от ваканцията показва, че формулата за избор „1 от 5“ е успешна.
Цикълът от дейности ангажира почти целия музеен ресурс – постоянната експозиция, възстановки, изложби, кинозала с филми и интерактивен дисплей, движими културни ценности, печатни и електронни материали и всички музейни специалисти. Някои от дейностите се провеждат на открито, в мобилен детски кът. Дворното музейно пространство позволява в заниманията да се включват и физически игри – федербал, бумеранг и фризби.
Идеята е по занимателен начин децата да натрупат нови познания в различни области (роден край, история, физика, музика...), които да им бъдат полезни през новата учебна година.
Провокацията за музейните специалисти е да прилагат различни методи и да обогатят пътищата за комуникация с младата си публика. По време на пандемичната обстановка музеят активно участва в създаването на онлайн ресурси в помощ на учебния процес и екипът придоби опит да се адаптира към изискванията на децата.
Някои от участниците в лятната програма вече преминаха през пълния цикъл дейности и се записват за повторно участие, което е предизвикателство за музейните специалисти да разширяват обхвата на заниманията, да разнообразяват дейностите, които изискват максимална активност от страна на децата.
Филмите например са само елемент от програмата и се използват като познавателен или мотивиращ момент. Така един труден като тема ден – четвъртък „Среща с Физиката“, се оказва любим на участниците. Те старателно следят физичните опити и демонстрации, които известният учител Теодосий Теодосиев – Тео прави в най-новия музеен филм „Експериментът 1872“ и после ги повтарят на живо с уреди и апарати от музейната колекция. „Четвъртък“-ът завършва с решаване на леки физични задачи, тестове и редене на пъзел на интерактивна дъска.
На принципа редуване на „пасивност – активност“ са изградени и други цикли. Заниманията във вторник „Чирак или ученик“ и „В обувките на даскал Неофит“ също включват първо филми за килийното и първото новобългарско училище, а после творчески дейности (подготовка на пинакида за писане, изработване на пера за писане, комплекти мемори карти, различни детайли от тогавашната епоха , за да се влезе в роля на ученик или даскал).
Интересни за децата са и заниманията с игри по метода на Монтесори в мобилния кът на открито, които помагат за развитие на мисленето, паметта, концентрацията и вниманието. Музейните специалисти им показват автентични материали от фонда – дървени играчки и конструкции от миналия век, но за самите занимания се използват съвременни еквиваленти от педагогическия арсенал на Монтесори, Декроли, Фрьобел.
Началото на седмицата винаги започва малко тържествено и много лично – запознаването с Априлов включва среща при директора на музея, на която той чете подбрани от него художествени текстове за живота и делото на Благодетеля.
Едни от първите ни и постоянни участници в програмата Изи и Петър ни помогнаха да илюстрираме различните дни от Лято'2021, което ще продължи в музея до края на месец август.