30-минутен филм за първия училищен кабинет по физика, уреден в Габровската гимназия преди Освобождението, подготвя Националният музей на образованието.
Продукцията се реализира по проект „Физика в музея с Нютон и Тео“, финансиран от Министерството на културата - конкурсна сесия на тема „Дейности по опазване и представяне на движимото културно наследство и визуалните изкуства в музеите и художествените галерии“, декември 2020 г.
Музейният екип е избрал интригуващото заглавие „Експериментът 1872“, защото то съчетава смелостта и амбицията на няколко млади високообразовани учители да променят мисленето на зараждащата се гимназиална общност, да реформират модела на преподаване и да го направят с най-модерните за времето физични уреди и апарати, доставяйки ги по река Дунав от Виена. Новаторският проект на Иван Гюзелев и неговите колеги Райчо Каролев и Петър Генчев да въведат нагледното обучение по физика в първата пълна гимназия гимназия по българските земи бил повече от успешен. През годините кабинетът непрекъснато се допълвал и обогатявал...
Днес Националният музей на образованието съхранява богата и ценна колекция с над 300 добре запазени физични уреда и апарата. Някои тях са в постоянната експозиция, други във възстановката на кабинета по природни науки, а голяма част се пази във фонда.
Внесени от Европа преди около век – век и половина, те привличат вниманието на посетителите със загадъчна сложност, прецизност, красива изработка и неизменно пораждат въпроси като „Как действат?“ и „За какво се използват?“
За да отговори на посетителския интерес, да направи движимите културни ценности достъпни за публиката чрез възможностите на съвременните комуникационни технология, музеят подготви проект за цялостно разкриване на културната, научна и познавателна стойност на колекцията. В партньорство с Фондация ТЕО“ музейните специалисти допълниха метаданните за движимите културни ценности в колекцията. Въз основа на тях, освен филма, екипът на проекта подготвя и луксозен каталог на български и английски език (и в електронен вариант). Метаданните ще бъдат използвани и за обогатяване на музейните ресурси – както с познавателна цел, така и за постигане на стойностно и емоционално музейно преживяване, удовлетворяващо очакванията на посетителите
И още една, съвременна причина филмът да се нарича „Експериментът 1872“ е фактът, че главният герой в кабинета по физика е „златният учител“ на България Теодосий Теодосиев, който обяснява приложението на уредите и прави различни физични експерименти с тях. А годината „1872“ съвсем не е документална, а реална, защото доста уреди от първия физичен кабинет работят след 150 години!